Da bi ste svoje želje utkali u jedan ćilim, dobro je da znate koji su delovi ćilima, kakve šare mogu biti, u kojim se veličinama izrađuje, kakve su boje, kako se slažu međusobno šare u polju i ploči... Naredna slika je uprošćeni prikaz delova pirotskog ćilima.
Kad se ćilim izatka, preseku se noseće niti i skine sa razboja, ostaci osnove se vezuju u snopiće, obično 8-10 niti zajedno u dva ili tri čvora od 15 do 20 cm dužine i bivaju dodatni ukrasi na ćilimu. Naravno, ova dužina resa se može skratiti po želji. Osnova, a samim tim i rese na dva kraja ćilima, u principu su od nefarbane vune. Kod stolnjaka – čaršava, rese se stavljaju i na druga dva kraja, naknadno.
Spoljšnji ćenar je spoljašnja ivica koja uokviruje celi ćilim. Na spoljašnoj strani ćilima ta ivica je prava a sa unutrašnje je uvek izlomljenog oblika (obično cik-cak ili sastavljena naizmenično od vertikalnih i horizontalnih linija). Uzdužno, ta linija je šira, dok je poprečno, odnosno sa kraće strane ćilima, uža. Spoljašnji ćenar je obično širok od 3 do 5 cm i uvek se radi u jednoj boji i na njemu nema nikakvih šara.
Ploča je bordura oko celog ćilima, širine obično od 10 do 60 cm u zavisnosti od veličine samog ćilima. Pored polja, ona predstavlja najvažniji deo ćilima i često ćilimu daje svu lepotu. Najčešće je jarko bele boje ili lukove (žućkaste), mada može biti i u bilo kojoj drugoj boji. Veoma retko su na ploči dve glavne boje, a takva poloča se zove ploča sa dva lica. Kod izrade ćenara i ploča bitno je da boja detalja u istoj visini (simetrične šare sa leve i desne strane) mora biti ista. Krupnije šare na ploči imaju opasku (obrub), što čini ćilim još lepšim.
Prilikom porudžbine, obavezno se mora navesti koja se ploča i ćenar po vrsti motiva i boje želi, kao i to koja boja i koje šare će biti u polju ćilima.
Na ploči se obično nalaze sledeće šare:
Naziv ploče |
Opis izgleda ploče |
Sofrica (na manjem) ili sovra (na većem ćilimu) - sofra |
šara je sastavljena od nazubljenih rombova u vidu zvezde koji predstavljaja sofru, oko sofre su obično četiri bibice |
Vrško koleno (vraška kolena) |
šara je čudotvorno, vraški izvijena na kolena, oko nje su četiri šarice, u nekoliko nalik na veliku šaru |
Stara vrška kolena s’ porebrice |
to je prostije izrađena šara ‘’Vrško koleno’’, koja se javlja sama ili na različite načine uokvirena; okviri se zovu porebrice i sastavni su deo drugih šara |
Tiče ploča (Ptice ploča) |
predstavlja tiče (pticu) koje poleće, obično sa strane ima šaru u obliku duplog trozubog češlja |
Vildžan ploča (Fildžan ploča) |
ova šara pre liči na lišće i cveće nego na šoljice pa zato se i susreće i drugi naziv – Cveće ploča; javlja se u nekoliko oblika |
Kostenica – Lavlje šape |
šara predstavlja kosti životinjske noge pa ima i naziv Lavlje šape (pripada grupi jako starih šara) |
Stolica |
šara predstavlja starinsku stolicu |
Kandil ploča |
predstavlja višekraki svećnjak i radi se u dve varijante sa tri ili pet držača za sveće |
Atapot – Oktopod |
šara asocira na oktopoda sa svojih 8 krakova; oko nje su obično četiri male šare različitog oblika; obično ide na ćilim manjih dimenzija |
Vodena ploča |
izlomljene linije koje podsećaju na talase vode |
Plamen ploča (Plamenovi) |
šara predstavlja jezičak plamena. Ima nekoliko varijanti a radi se na ploči sa dva lica. |
Perce ploča |
predstavlja pero ptice i radi se na ploči sa dva lica |
Čenđel ploča – Čenđeli (Čengeli) |
stara autohtona šara koja predstavlja kuke pod nazivom čenđeli; ima nekoliko oblika; mogu biti obični i opasani |
Anadolska ploča |
Po ugledu na šare donete iz Anadolije; ploča ima dva lica sa glavom divojarca |
Ogledala |
predstavlja ogledalo sa kukama u gornjem delu i raznim ornamentima u sredini |
Gušter ploča |
Gornji deo ploče nalik je gušteru; šara je sa opaskom i pripada veoma starim pločama |
Lale ploča |
na dijagonalnim granama predstavljene su lale |
Kraljičin rukav |
šara je prvi put urađena na zahtev Kraljice Natalije po šari izvezenoj na rukavu jedne kraljičine seljačke košulje vlaškog porekla; slična šara postoji i na jednom ostatku persijskog ćilima |
Kornjača |
veoma stara ploča koja predstavlja kornjaču sa četiri opružene noge ispod oklopa |
Rašićeva ploča |
Nazvana po pukovniku Mihailu Rašiću koji je sa svog puta u pratnji Kralja Milana Obrenovića doneo jedan Dagestanski ćilim po čijem su uzoru ćilimarke izatkale ovu ploču |
Diploma (Svetosavska diploma) |
šara uzeta sa crteža Svetosavske diplome: to su uokvirene sofre sa kukama i bibicama |
Kaca ploča |
šara uprošćeno predstavlja kacu (vrsta posude); pripada veoma starim pločama |
Arslan ploča |
Jedna od najstarijih ploča - predstavlja lava po mišljinju jednih a cvetni grm (zevalice) po mišljenju drugih |
Čuriljnjak (Varjača) |
predstavlja donji deo varjače kojom se nešto meša ili muti |
Brdak – Bardak |
to je šara sa prugama u različitim pravcima, sa nekoliko sitnih šara |
Tovarna ploča – Tovarena Ploča |
zove se tako jer izgleda kao da su na jednom kraju kose površine naslagani tovari (teret) |
Kuke |
ima više vrsta, rade se samo na ploči malih ćilima, i onda su obično duple; kod većih ćilima rade se obične kuke i to kao unutrašnji i spoljašnji ćenar |
Narovi |
predstavlja nar koji je presečen po sredini i međusobno povezan u nizu |
Puževi |
uprošćeno predstavljeni puž koji je izašao iz kućice |
Persijska ploča – Opanak ploča |
preuzeta sa persijskog ćilima |
Princeza ploča |
predstavlja dve povezane celine simetričnog oblika, čija je sredina u obliku nazubljenih rombova tzv. čakre |
Čipla ploča |
veoma kitnjasta raznobojna ploča, kao čipka na vezenom stolnjaku |
Češalj |
radi se na zubere i podseća na dvostrane češljeve sa slovom ‘’N’’ između |
Zmaj ploča |
stilizacija zmaja u pokretu |
Žaba ploča |
Ploča predstavljena u obliku raznobojnih detalja koji asociraju na žabu; između se nalaze stilizovani, raznobojni insekti. |
Leptir ploča |
stilizovani leptir |
Ploče sa cvećem, voćem i drugim ornamentima |
karanfil ploča, trandafil, ploča lale, ploča ruže, trešnjice, pečurke, lozice, saksije, metlice ... |
4. Unutrašnji ćenar (Čendra)
Može biti širok kao spoljašnji ćenar, ali je obično širi. Na nekim ćilimima ima više unutrašnjih ćenara, od kojih su neki toliko široki da se može reći da ćilim ima više ploča. Ćilim je bogatiji i lepši ako ima više unutrašnjih ćenara. Po dužini ćilima, ćenar je uvek oivičen zupcima ili kukama, dok po širini ivica može biti predstavljena pravom linijom. Skoro svaki unutrašnji ćenar na malom ćilimu može biti ploča.
Za unutrašnji ćenar koriste se sledeće šare, mada se pored navedenih 22, pominju i drugi detalji:
1 |
Bedemčići – dvobojne figure urađene na zubere |
2 |
Amajlije - Amajlike |
3 |
Kuke |
4 |
Češljovi (češljevi) |
5 |
Ibrici |
6 |
Lale |
7 |
Gugutće (gugutke) |
8 |
Ševuljice |
9 |
Ruže |
10 |
Brdaci (bardaci) |
11 |
Nemačke kutije – oko kutije se po dužini ćilima stavljaju perca, a po širini šare zvane ‘’lajkuče’’ |
12 |
Atapoti – oktopodi |
13 |
Nizamčići |
14 |
Vodeni ćenar |
15 |
Krstovi |
16 |
Tiče (ptica) |
17 |
Kukla (lutka) |
18 |
Kraljičin rukav |
19 |
Prsti (ručice) |
20 |
Kube (mali cvet) |
21 |
Minđuše (šoljice) |
22 |
Čuriljnjak (varjača) |
Polje je srednji i najlepši deo ćilima. Veličinu polja određuje sama veličina ćilima. Standardne šare u polju su uvek simetrično raspoređene tako da ne ostavljaju veće praznine ali nisu ni pretrpane. Od šara se ovde mogu javiti samo jedna ili jedna glavna u kombinaciji sa sporednim oko glavne šare i boje šara se neprestano menjaju što ćilimu daje veoma bogatu sadržinu i impresivnost.
Samo četiri vrste ćilima imaju strogo određenu ploču i ćenar, uz šaru u polju:
Kombinacija uobičajenih, standardnih, boja je:
Ćilim dobija svoj naziv na osnovu šara u samom polju. Svih 95 šara u polju, sa njihovim značenjima i objašnjenjima, možete videti u delu ove stranice koji se odnosi na proizvode.
Veličina ćilima
Postoji 33 standardne veličine ćilima a ostavlja se i mogućnost izrade po meri. U narednoj tabeli su prikazane veličine u centimetrima.
Šustikla mala | 50x50 |
Šustikla veća | 60x60 |
Prostirka manja | 60x125 |
Prostirka veća | 70x140 |
Jan – mali – staza | 90x200 |
Jan – srednji 1 | 90x300 |
Jan – srednji 2 | 102x272 |
Jan – srednji 3 | 102x306 |
Jan – veliki | 136x272 |
Jan – najveći | 150x250 |
Sidžade | 100x175 |
Šestak | 136x204 |
Smetenik mali | 170x238 |
Smetenik srednji 1 | 175x280 |
Smetenik srednji 2 (Dvanaestak) | 204x272 |
Smetenik veliki | 204x306 |
Smetenik najveći | 238x306 |
Dobatal | 250x350 |
Dobatal veći | 272x340 |
Batal | 306x408 |
Marka mala | 408x476 |
Marka velika | 476x544 |
Stolnjak mali | 90x90 |
Stolnjak srednji | 136x136 |
Stolnjak veći | 150x150 |
Draperi | 170x68 |
Zavesa | 340x68 |
Tišlajfer | 140x35 |
Tašna manja | 30x35 |
Tašna veća | 50x40 |
Jastuci mali | 40x40 |
Jastuci veliki | 108x56 |
Suveniri |
Veličina može biti izražena i u aršinima (aršin je površina od 0,68x0,68m ili nešto manje od pola metra kvadratnog). U tom smislu su i najpoznatije veličine ''šestak'' i ''dvanaestak''. ''Dvanaestak'' se u tabeli nalazi pod nazivom ''Smetenik srednji 2''. Takođe, postoji i mera za površinu ćilima ''čerek'', a to je površina od 0,17x0,17m ili oko 3 decimetra kvadratnih.
Masa ćilima je 1100 do 1400gr/m2. Odstupanje od naznačene širine je do 2cm a od naznačene dužine do 5cm.
Za izradu ''šestaka'' je potrebno oko 2 meseca dok je za ''dvanaestak'' potrebno oko 4 meseca.